Monday 25 February 2013

CERITA DI SUATU PAGI

Pada suatu pagi yang indah..zaman anak2 kecil2 dulu..semuanya masih bawah umur lagi...

Rutinku setiap pagi... bergegas menyiapkan keperluan anak2 untuk ke sekolah, pakaian, sarapan, dan semua kelengkapan..bila semua dah siap bergegas masuk kereta, hantar anak ke rumah pengasuh dan terus ke sekolah..busy dan mencabar sangat waktu tu...

Sampai di sebuah rumah di kanan jalan, ternampak seorang kawan sekampung sedang relaks2 kat tangga rumahnya..bersantai di pagi hari.

Aku cakap kat sang suami..bestnya jadi surirumah ye..tak payah penat2 pergi kerja..duduk kat rumah dan dapat duit..tak payah pening2 fikir pasal prestasi murid, peperiksaan, TOV, ada pemantauan , buat ABM dan entah apa2 lagi lah...

Sang suami hanya tersenyum..dan melontarkan kata2 yang membuatkan aku terfikir sejenak..

"....surirumah yang tak bekerja tu bila tengok cikgu pergi kerja..tentu dia berkata dalam hatinya..bestnya jadi cikgu... ada kerja...ada pendapatan sendiri...setiap hari dapat banyak pengalaman...dapat gaji tiap bulan, boleh pakai baju lawa2 ...tentu best kalau aku pun macam tu..."

Inilah lumrah manusia..kita telah dianugerahkan yang terbaik untuk diri kita..tapi kita selalu melihat kelebihan orang lain dan kurang mensyukuri apa yang kita ada .. sangat banyak yang Allah kurniakan untuk kita ..

Sekurang2nya peristiwa ini menjadi peringatan buat diriku yang selalu lupa...sentiasa bersyukur atas kurniaanNya...

No comments:

Post a Comment